Gratis verzending bij bestellingen boven 297,30 €. Snelle DHL Express is ook beschikbaar.
Jordan Trail - een beetje extremer wandelen

...en wat u niet mag vergeten in te pakken voor de woestijn

Wij van 68travel wagen ons af en toe buiten de gebruikelijke reis- en wandelpaden.

Zoals deze keer bijvoorbeeld, toen we naar Jordanië gingen.

Ja, er was ook de klassieker - zwemmen in de Dode Zee en proberen er op je buik in te zwemmen. Ik raad iedereen aan om het te proberen, maar net als wij zult u merken dat het gewoon niet lukt! :)

We hebben het historische Petra, zwemmen in de Rode Zee of het beroemde Wadi Rum niet overgeslagen.

Zoveel van het reisprogramma van de meeste toevallige bezoekers van het land dat Jordanië heet. We hebben er ongeveer twee dagen van ons totale programma aan besteed, maar het was de moeite waard.

Ons hoofddoel was echter om een deel van de Jordan Trail te wandelen, wat maar heel weinig mensen doen. Tenminste, voor nu...

We hebben er 5 dagen op gewandeld, en zoveel mogelijk van genoten, waarbij we iets meer dan 100 km door de Jordaanse woestijn hebben gelopen. En omdat we over het buitenleven schrijven en proberen een behulpzame adviseur te zijn over de uitrusting die men nodig heeft voor verschillende soorten avontuurlijke trektochten, bevat dit artikel een aantal goede tips over wat men in moet pakken voor de droge ravijnen en woestijnen.

Top 10 dingen die we niet mochten missen op onze trektocht:

1. goede rugzak met een rugsysteem van goede kwaliteit
  2. betrouwbaar waterfilter
  3. comfortabel slaapmatras
  4. lichte tent van hoge kwaliteit (idealiter met uitzicht op de sterren) + vloer
  5. slaapzak "precies de goede"
  6. voedsel met een zo laag mogelijk gewicht maar met voldoende energie
  7. compact fornuis en lichtgewicht kookpot
  8. goede hoofdlamp
  9. opladers/batterijen
  10. goed ingelopen schoenen + schoenovertrekken tegen zand en steentjes
  11. zakmes
  12. wat we niet hadden en wel hadden moeten hebben: een hoed met een nekschort, goede zonnebrandcrème, lippenbalsem en vochtige doekjes :)

De volledige lijst van de inhoud van onze rugzakken voor de 5-daagse wandeling vindt u aan het einde van het artikel.

1. Betrouwbaar waterfilter

Het belangrijkste en echt nummer 1 waar u niet zonder kunt op een trektocht van dit type. Behalve ons zijn we op de hele tocht maar één groep wandelaars tegengekomen, dus we kunnen de verschillende filtratiesystemen die anderen gebruiken niet echt vergelijken. De lokale geiten en kamelen moesten het doen met ongefilterd water, en de vrouwelijke wandelaars uit Duitsland hadden een naamloos filter dat er echt ongelooflijk lang over deed om te filteren, met een heel langzaam druppeltje gefilterd water.

We hadden een uitgeprobeerde UV-pen, maar die diende uiteindelijk alleen als back-up. We besloten de nieuwe GRAYL filterfles te testen. Het filteren ging snel en efficiënt, bij de eerste stop filterden we ongeveer 20 liter water in ongeveer 15-20 minuten. De bonus was dat het water helder was na het filteren en er geen geurtjes of luchtjes waren - iets wat we ons herinnerden van jaren filteren met tabletten. Het was daarna nooit echt aantrekkelijk om te drinken. Als u dat hebt meegemaakt, weet u waar ik het over heb ;)

We gebruikten een GRAYL 400 ml filterfles, en we konden dit volume in 8-10 seconden filteren. Er is nu een verbeterde versie van de UltraPress 500 ml, met als grootste voordeel de bovenste drinkopening en een betere grip. Als u een fles met een groter volume wilt, is er ook de GeoPress 700 ml.

Ze zijn allemaal verkrijgbaar in verschillende kleuren en wij raden altijd aan om voor de zekerheid een GRAYL reservefilter mee te nemen dat gewoon op de fles kan worden geschroefd. Het filter heeft een levensduur van 100-300 liter, maar dit hangt ook grotendeels af van hoe vuil het water is dat u filtert. In Jordanië dronken we water dat er voor het filteren behoorlijk saai en onbruikbaar uitzag, dus het filter versleet sneller. Het is dus altijd goed om ook een reserve te hebben. Vooral als u een paar dagen marcheren van de dichtstbijzijnde beschaving bent... ;)

2. Goede rugzak met een rugsysteem van goede kwaliteit

Als u van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat trekt met een rugzak die 5 dagen lang volgepakt zit, met daarin niet alleen kampeerspullen en kleding, maar ook voedsel en water, dan is een comfortabele rugzak van goede kwaliteit echt belangrijk. Het liefst met een goed rugsysteem en het liefst niet te zwaar, want elke 100 gram gewicht voelt u meer en meer met elke kilometer. Goede rugzakken - als ze ergens tegen moeten kunnen - hebben meestal ook een hoger gewicht. Het is een goed idee om de juiste verhouding te kiezen en zeker voor langere routes met een beproefde rugzak te gaan. Of we kiezen voor een klassieke zwaardere rugzak of voor iets uit het ultralichte assortiment is aan ieder van ons.

Van de klassiekers is het bijvoorbeeld Deuter (voor vrouwen is het meer geschikte SL-versie) of Ferrino. Beide zijn merken die hun rugzakken al tientallen jaren perfectioneren en weten wat ze doen. Wij raden rugzakken aan met een inhoud van 60-70-80 liter - afhankelijk van hoeveel uw tent, slaapmat en slaapzak lichter en kleiner zijn gemaakt ;)

En dan is er nog een aparte categorie, namelijk onze rugzakken van het bekende ultralichte merk SixMoonDesigns. Hier is het iets specifieker, omdat elke rugzak uit drie aparte onderdelen bestaat (de rugzak zelf, het schoudersysteem en het heupsysteem). Maar neem gerust contact met ons op als u advies nodig hebt. Wij gaan de rugzak van SMD ook testen - tijdens een 8-daagse trektocht in Oman.

3. Comfortabel en lichtgewicht slaapmatras

We hebben verschillende modellen gehad, maar wat ik naar eer en geweten kan zeggen is dat de Therm-a-rest ons al jaren goede diensten bewijst. Niet alleen voor ons, maar wereldwijd. Als u het grotere volume en het vastklikken aan de buitenkant van uw rugzak niet erg vindt, is de "oude klassieker" in de vorm van de onverwoestbare Z lite of Z Lite Sol een geweldige oplossing. Deze modellen zijn in enkele seconden opgeborgen, u hoeft ze niet op te blazen of leeg te laten lopen, ze vinden het niet erg als er dauw op valt of als ze nat worden, en u kunt er overdag gewoon op rollen. Of gebruik ze als zitkussen tijdens uw lunchpauze op het pad.

Als u zowel gewicht als ruimte wilt besparen (en het niet erg vindt om minder op uw portemonnee te besparen), dan zijn er lichtgewicht en stapelbare modellen, die vooral uw rug zullen plezieren (overdag, maar ook 's nachts). Enkele van de beste zijn bijvoorbeeld een van de Topmatrassen van de Wereld van vorig jaar - de NeoAir Uberlite, of de voordeligere Prolite. De nieuwste hit is de Therm-a-rest NeoAir Xlite, een duurzamere en minder "roestige" versie vergeleken met de Uberlite. Alleen een beetje zwaarder.

Voor opblaasbare matrassen raad ik aan om de opblaasbare zak te gebruiken die bij de matras wordt geleverd, vanwege het vocht dat zich in de matras verzamelt als u erin blaast. Tenzij u in echt koude temperaturen slaapt, speelt dit niet zo'n grote rol bij de isolatie. Dit kan thuis worden opgelost door het luchtbed een paar dagen opgeblazen te laten liggen, zodat de druppels die zich binnenin ophopen geleidelijk verdwijnen. Op langere tochten kan dit echter oplopen tot meer dan een paar druppels vloeistof.

Nog een kleine aanbeveling uit mijn persoonlijke ervaring - op lengte 186 koos ik voor het eerst voor de Large versie en niet voor de Regular. Het is een beetje extra gewicht, maar de paar centimeter van de matras in de lengte maar ook in de breedte werden zeer gewaardeerd en ik kreeg een betere slaapkwaliteit. En slaap is het allerbelangrijkste op lange tochten - het bepaalt je welzijn, energie en goed humeur de hele volgende dag, toch? ;)

4. Lichtgewicht tent van hoge kwaliteit *liefst met uitzicht op de sterren

We hebben drie verschillende modellen van MSR getest, namelijk Elixir, Hubba en Access. Drie niveaus van cultuurtenten, waaruit iemand kan kiezen op basis van het doel waarvoor hij de tent op de lange termijn wil gebruiken of een beetje op basis van zijn financiële mogelijkheden. Tenzij u van plan bent om het hele jaar door te kamperen, is de Elixir ruim voldoende. De Elixir 1 weegt 2,16 kg.

U kunt hem nog lichter maken, zoals ik heb gedaan door het Hubba NX-model aan te schaffen. Omdat ik persoonlijk de voorkeur geef aan een beetje extra ruimte in de tent - om te backpacken of gewoon om comfortabeler te slapen - heb ik in Jordanië de Hubba Hubba NX2 gebruikt, die zelfs in de 2-persoonsversie slechts 1,76 kg weegt. Deze weegt zelfs maar 1,33kg, waardoor het echt een perfecte tent is met een ongelooflijk licht gewicht.

Het derde model dat we bij ons hadden was de Access 2, die 1,84 kg weegt, maar het is een vierseizoenentent die u ook in de winter kunt gebruiken. Alle drie de modellen voldeden ruimschoots in Jordanië, en ik heb er ook meer dan eens van genoten om onder een ongelooflijke sterrenhemel in slaap te vallen, omdat de NX2 een deel van de tent van doorzichtig gaas heeft. En ik liet de tropico met rust.

Voor vergelijkbare zomerwandelingen zou de CarbonReflex ultralichte tent zeer geschikt zijn, die slechts 0,79 kg weegt in de eenpersoonsversie en 0,99 kg in de tweepersoonversie. Of het voordeligere zomermodel Zoic 2, dat 2,19 kg weegt.

Qua prijs is het altijd in de orde van 100-200 EUR omhoog, van Elixir naar HubbaNX naar Carbon naar Access. Als u echter meerdaagse trektochten maakt en van plan bent te maken, het "rustig aan" wilt doen en op uw tent wilt kunnen vertrouwen, is het de investering waard.

Wat tenten betreft, raden wij u zeker aan om een vloer te kopen, die beschermt u en uw tent beter ;)

5. Slaapzak "precies goed

Iedereen die vaker en het hele jaar door reist en kampeert, heeft vast en zeker twee of meer slaapzakken. Het is gewoon onmogelijk om voor elk seizoen een slaapzak te hebben.

En zelfs als u thuis een keuze hebt, is het heel moeilijk om ter plekke precies de slaapzak in te pakken die u nodig hebt - vooral als u een wisselende weersvoorspelling hebt en een tijd van het jaar waarin het weer gewoon niet stabiel is.

We gingen naar Jordanië met nachttemperaturen rond de 3-5 graden. Door de sneeuwval voor de stad Petra vroegen we ons af of we 's nachts zouden bevriezen, maar de volgende dag hadden we het eerder warmer dan kouder. Soms doet het weer gewoon wat het wil :)

Zelf heb ik deze keer de Ferrino Lighttec 1000 donzen slaapzak getest en ik was zeer tevreden. Redelijk gewicht, niet onnodig groot en de nachten waren erg comfortabel.

Een slaapzak met een kleiner gewicht - zoals de Lightex 500 Duvet, waar u nog wat gewicht kunt besparen - zou in deze omstandigheden ook voldoen. Maar als het een beetje regenachtig was geweest, was het waarschijnlijk op het randje geweest. Ik was blij met mijn keuze voor een slaapzak voor deze tocht. Als het echter geregend had, raden we voor natte omgevingen een slaapzak met synthetische vulling aan, zoals de slaapzak die we tijdens onze laatste expeditie naar de poolcirkel getest hebben. Daar bleek de Nighttec 600 een goede keuze, hoewel op de koudste nachten de Nighttec 800 ook nuttig zou zijn geweest, omdat de vorst al een beetje over de nagels heen ging.

Nadat ik ontdekt had hoeveel aandacht Mountain Equipment besteedt aan de productie van slaapzakken en hoe goed ze die gemaakt hebben, ben ik van plan om bij de volgende expeditie iets uit hun aanbod te testen. Ze behoren tot de wereldtop op het gebied van veren, ik kijk uit naar de nieuwe ervaring!

6. Voedsel met zo min mogelijk gewicht maar met voldoende energie

Voor alle vergelijkbare meerdaagse trektochten, vooral die waarbij u al uw eten moet meenemen, gebruiken we zoveel mogelijk droogvoer, waardoor u binnen een paar minuten een warme, vullende, energierijke maaltijd hebt.

Voor het ontbijt maak ik meestal muesli (meestal Mixit), die ik aanvul met gewone havermout en gevriesdroogd fruit.

Voor de lunch en het avondeten zijn we al jaren blij met de producten van Summit to eat. Deze keer hebben we de Kip Tikka, Pasta met Zalm en Broccoli, Rundvlees en Aardappelen, en Gebakken Rijst met Kip ingepakt. Alles was heerlijk en komt altijd van pas na een drukke dag.

Onze tip: het is altijd voordeliger om voor twee personen in te pakken. En het kost ook minder gewicht om het afval - de verpakking van de afzonderlijke maaltijden - mee te nemen.

De volgende keer zullen we zeker extra's voor het dessert inpakken en een eiermengsel met kaas.

Na een paar dagen heeft men behoefte aan wat afwisseling, dus diversifiëren we ons dieet met duurzame worst, zelfgemaakte worst, kaas en voedsel uit blik. Dit alles gecombineerd met brood, in Jordanië was het Arabisch rond brood het lekkerst, het ging mee tot het einde van de wandeling.

En natuurlijk mueslirepen en wat chocolade en dat soort dingen.

Als energie- en vitaminesupplementen zitten er standaard druivensuiker en magnesium in de rugzak.

Bij de volgende expeditie zullen we ook het bekende Deense merk TRAIL testen, als dat zijn waarde bewijst, zullen we het aan ons webaanbod toevoegen om het nog gevarieerder te maken.

7. Compact fornuis en een lichtgewicht pan

Ons grootste probleem met koken in Jordanië was dat er in het hele land maar twee of drie steden zijn waar u gasflessen kunt kopen. In Agaba, waar we naartoe vlogen - hoewel het helemaal geen kleine stad is - verkopen ze helemaal geen gaspatronen. Het meeslepen van een gasfornuis en vooral gas daarvoor was wel het laatste wat we wilden en dus, hoewel het logistiek en financieel wat lastiger was, maar met een positief resultaat, regelden we de aankoop van gaspatronen in de hoofdstad van het land. Terwijl we de dichtheid van het zoute water in de Dode Zee testten en ons volpropten met het lunchbuffet, stuurden we onze chauffeur naar Amman en hij kwam terug met drie gaspatronen. Zo konden we gemakkelijker lopen. En met minder benzinestank en zorgen dat we het ergens in onze rugzakken zouden morsen.

We hebben al verschillende kooktoestellen geprobeerd. Na jaren kan ik zeggen dat hoewel er verschillende goedkopere oplossingen, vervangingen of kopieën zijn, ik de MSR Pocket Rocket gebruik (er is ook een De Luxe versie verbeterd met automatische ontsteking) die betrouwbaar is en ik heb de mijne al ongeveer 15 jaar en hij werkt nog steeds. Na onze pelgrimstocht door Jordanië en vooral de eerdere ervaring van voorbij de poolcirkel in Zweden, benijd ik (op een goede manier) andere expeditieleden dit model, dat ik ga toevoegen aan het Windburner-systeem voor de volgende expeditie en de top van de lijn is de MSR Reactor - tot nu toe het snelste buitenkooksysteem ooit uitgevonden.

8. Goede hoofdlamp

Men zou geen enkele trektocht moeten maken zonder een goede kwaliteit hoofdlamp, in het geval van een meerdaagse trektocht is dat helemaal uit den boze. Of men nu 's ochtends vroeg of zelfs 's avonds laat moet wandelen, of alleen maar om 's avonds een tent op te zetten of te koken, een hoofdlamp is een noodzakelijke en goede metgezel voor een wandelaar/trekker. Er zijn veel merken op de markt die hoofdlampen maken en veel daarvan zijn van goede kwaliteit. Wij hebben opnieuw gekozen voor de beproefde kwaliteit door de jaren heen - wij raden met name Petzl hoofdlampen aan.

Meer eenvoudige modellen zoals de Tikka of Actic zijn prima geschikt voor dagelijks gebruik, maar het is de moeite waard om een klasse hoger te gaan. Ik heb de Actic Core in Jordanië gebruikt, waar er al een optie is om niet alleen klassieke AAA-zaklampen te gebruiken (die had ik als back-up in mijn rugzak), maar ook een kernbatterij die via USB kan worden opgeladen.

Als u nog veeleisender bent en een nog sterkere lichtbundel nodig hebt, die vooral handig is tijdens het hardlopen, fietsen of nachtskiën, raden wij de Swift RL of de versie Swift PRO aan.

9. Opladers/batterijen/adapters

Het is niet iets waar u niet zonder kunt tijdens een 5-daagse trektocht, maar... per slot van rekening maken we al foto's op onze telefoons, hebben we er navigatie op, schrijven we er notities en ervaringen op... en daarom is het beter om wat stroom achter de hand te hebben. Daarom hebben we een powerbank bij ons. De optimale grootte voor een trektocht van deze lengte bleek een capaciteit van 10000 W te zijn, waarmee de mobiele telefoon 3-4 keer kan worden opgeladen - afhankelijk van het type telefoon natuurlijk.

Powerbanks worden door veel kwaliteitsmerken gemaakt, wij hebben SCROSS getest - een Zwitsers merk waar we altijd tevreden over zijn geweest. We zijn vooral tevreden over het praktische kleine formaat en het gewicht is ook zeer acceptabel in vergelijking met veel andere powerbanks met dezelfde capaciteit.

Afhankelijk van het land waar u vandaan reist, is het een goed idee om de juiste adapter in te pakken, zodat u uw powerbank in Jordanië of elders aan het plaatselijke elektriciteitsnet kunt opladen ;)

10. Goed ingelopen schoenen + schoenovertrekken tegen zand en steentjes

Iedereen die al eens een langere tocht heeft gewandeld, vooral als het een meerdaagse tocht is, weet dat het verstandig is om goed geteste en platgetreden wandelschoenen te dragen. Voor deze tocht kozen we allemaal voor lage schoenen en dat was een goede keuze. We waren echter ook erg blij met de enkelsleeves, want als die er niet waren geweest, hadden we non-stop steentjes en zand uit onze schoenen moeten peuteren. Soms kan iets kleins en lichts, dat niet eens ruimte inneemt in een rugzak, wonderen van onschatbare waarde doen ;)

Ze deden het bijna allemaal zonder blaren. Als er toch blaren kwamen, was de Compeed pleister een effectief tegenmiddel. Ze zijn een van de weinige waarmee u heel comfortabel verder kunt trappen, zelfs als er blaren ontstaan.

11. Zakmes

Ik ga geen meerdaagse trektocht maken zonder een zakmes met een blikopener, flesopener, eventueel een schaar, een zakmes en andere extra's. Het is eigenlijk een noodzaak voor het gebruik van een zakmes. Het is eigenlijk een noodzaak voor het bereiden van voedsel, en bovendien weet u nooit waar u op het pad moet snijden, knippen, enz. Persoonlijk gebruik ik al jaren Victorinox messen, ze hebben nog nooit gefaald. Ik heb nu ongeveer mijn vijfde, maar niet omdat een van de vorige mijn gebruik niet heeft doorstaan, in principe zijn deze messen onsterfelijk en kunt u er een voor het leven hebben. Zolang u niet af en toe vergeet om ze uit uw handbagage in uw hoofdbagage te laden en ze het mes niet van u afpakken op het vliegveld. En Victorinox is erg populair bij dieven, en dat is ook waar een of twee van mijn oorspronkelijke "verzameling" terecht zijn gekomen. Ik heb momenteel een Forester en ik ben zeer tevreden - ik waardeer de modellen in de versie met een groter handvat, ze houden beter. Persoonlijk heb ik gekozen voor de versie met een houten handvat, dat geeft me een beter gevoel en een betere band met de natuur ;)

12. Zonnebrandcrème, lippenbalsem, afweermiddel

"Kleine dingen" die het niet waard zijn om te vergeten. Vooral in de woestijn, maar ook in rotsachtige ravijnen of willekeurige hoogvlaktes. Een vergeten lippenbalsem heeft me een week revalidatie van droge lippen gekost. Niets vreselijks, maar het had voorkomen kunnen worden. Ik ben de afweermiddel niet vergeten, maar uiteindelijk was het echt niet nodig. Maar ik neem liever onnodig een kleinere rugzak mee dan dat ik zonder afweermiddel tegen insecten moet vechten en het kamperen onaangenaam moet maken.

Uitgebreide inhoud van onze rugzakken:

Slapen - tent, extra vloer bij de tent, slaapzak, automatras, kussen van eigen kleding of opblaasbaar

Kleding - merinoshirts en -ondergoed, minika, waterdichte jas, korte broek, lange broek, sokken, halssjaal, muts (ook warm voor 's avonds), dunne handschoenen

Koken en eten - fornuis, pot/pan, mok, gedehydrateerd voedsel, vers voedsel, muesli en proteïnerepen, druivensuiker, vitaminen/pareltabletten, thee, een beetje zout, suiker, knoflook, olie - afhankelijk van de smaak en de moeilijkheidsgraad van de eter :)

Toiletartikelen - tandenborstel en tandpasta (zo klein mogelijke tandpasta - overgebleven grotere tandpasta of minitandpasta, klein stuk zeep, zonnebrandcrème, lippenbalsem, afweermiddel

Andere benodigdheden - basis EHBO-kit, pleisters, elektronica (mobiele telefoon, opladers/kabels/versterkers/powerbank), waterdichte koffer voor documenten, geldriem (voor degenen die hun documenten en waardevolle spullen liever om hun middel dragen - vooral geschikt in steden)

Betrouwbare ondersteuning

Snelle ondersteuning, garantieservice en eenvoudige retourzendingen. Levenslange garantie op onze houten producten.

4.8/5 gemiddelde beoordeling

Meer dan 6000 beoordelingen van klanten van over de hele wereld. 98% klanten beveelt ons aan.

Gepersonaliseerde bestellingen

68travel is een originele fabrikant, wat betekent dat we snel gepersonaliseerde bestellingen kunnen maken.

Wij leven voor het avontuur

Bij 68travel houden we van reizen en ontdekken. Wij streven ernaar om gerecyclede natuurlijke materialen te gebruiken en het gebruik van plastic te verminderen. 68travel rond de wereld »

Zoeken op

COOKIES

68travel vraagt uw toestemming om uw gegevens te gebruiken voor gepersonaliseerde reclame en inhoud, het meten van reclame en inhoud, focusgroepstatistieken en productontwikkeling, evenals het opslaan van en/of toegang krijgen tot informatie op het apparaat.

U kunt de instellingen aanpassen door op elk item te klikken. Ga voor meer informatie over GDPR naar deze pagina.

U kunt veranderen hoe uw persoonlijke gegevens worden gebruikt. Leveranciers hebben uw toestemming nodig om het volgende te doen: